logowanuit

 

 

NEWS

 

WORK :

--------> rockets & vehicles

--------> rockerteers & related

--------> hunting trophies

--------> miscellaneous

--------> stories to be told

--------> them early works

--------> commissions

 

ABOUT W

 

IVCOD

 

WISSEWOOZE

 

LINKS

 

CONTACT

NEWS NOW, NEW NOW, NOW:

 

 

Grensgebieden.
de Passages en CBK Emmen.

Centrum Beeldende Kunst Emmen
Ermerweg 88b, 7812 BG Emmen


23 september - 26 november 2017. (link)

 

 

Big Art.

Herengracht 182
1016 BR Amsterdam

12 t/m 15 oktober 2017. (link)

 

 

Field of Dreams.

Hélène Swarthstraat 19A
3061 CK, Rotterdam

23 september t/m 7 oktober 2017. (link)

 

 

 

 

 

OLD NEWS, OLD NEW; NEW OLD, NEW OLD'S:

 

 

KunstRai 2017.

KersGallery - Kersentuin.
31 mei t/m 5 juni 2017. (link - KunstRai).

 

 

 

Mondriaan fonds.mondriaan

Toekenning Werkbudget Bewezen Talent (juli 2015).

Onlangs hebben tien beeldend kunstenaars een Werkbijdrage Bewezen Talent (WBT) toegekend gekregen. De Werkbijdrage is bedoeld voor kunstenaars die minstens zes jaar een beroepspraktijk hebben. De bijdrage is een tegemoetkoming in de investering van materiaal, tijd en diensten van derden en kan gebruikt worden voorde ontwikkeling van nieuw werk. Ook kan de bijdrage besteed worden om een opdracht uit te voeren of deel te nemen aan tentoonstellingen en manifestaties in binnen- en buitenland.

De tien beeldend kunstenaars die een WBT toegekend hebben gekregen zijn: Pieter W Postma, Helmut Dick, Cees Krijnen, Piet Tuytel, Jeroen Offerman, Janis Rafa, Jan Van Den Dobbelsteen, Maurice Bogaert, Libia Castro & Ólafur Ólafsson.

lees meer.

 

 

INFUSED MOVEMENT / Who's Who in the ZOO.kers

Een tentoonstelling waarin beeldend kunstenaars gekoppeld worden aan modevormgevers door SCHUIT and KersGallery.
Marina Višić - Max Zara Sterk.
Pieter W Postma - Joanne Vosloo.

13 t/m 28 januari 2017.

 

 

For Real.ForReal

Realisme beurs in de Passagiers Terminal Amsterdam.
Piet Heinkade 27, 1019 BR Amsterdam

januari 2017.

(link)

 

 

'Cave Of Forgotten Dreams'

Een tentoonstelling bij Koel310 in Alkmaar.

december 2016.

 

 

BIGART.bigart

Big Art , november 2016.

Capital C (Diamantbeurs)
Weesperplein 4, Amsterdam.

 

 

 

 

ParkSessies Haarlem.

Parksessies 2016.

Stadspark Haarlemerhout Haarlem.

Installatie: IBT no.11.
juli 2016.

 

 

Kunst Rai ART Amsterdam 2016.rai

juni 2016.

Kers Gallery. stand 29.

 

 

 

'Stories to be told in May'.kersgallery

Solo expositie bij KersGallery.

mei , juni 2016.

KERSGallery
Lindengracht 148
1015KK Amsterdam

uitsolokers

 

 

Drawing Front.tekenkabinet

Telkenkabinet in Nieuw Dakota.
Ms van Riemsdijkweg 41b
1033 RC Amsterdam.

maart - april 2016.

 

 

 

 

Hallo daar!

werken op papier bij de-Passages tijdens de Haarlemse Lente.
Nieuw Heiligland 9, 2011 EM Haarlem.

 

 

IBT.no.11.pieterwpostmaIBT11opb

Oktober 2015.
IBT.no.11 is met hulp van de Boomhutbende opgespannen tussen de beukenbomen op jachthuis landgoed Beukenrode te Doorn.

De foto's staan in miscellaneous.

 

 

 

 

 

THIS Art Fairthis

december 2015 ,januari 2016.
Beurs van Berlage, Amsterdam.

 

Life = Playfulkersgallery

Anita Hrnic, Chikako Watanabe, Pieter W. Postma,
Eiko Ishizawa, Folke Janssen en Mette Sterre

september 2015

KERSGALLERY
Lindengracht 148
1015KK Amsterdam

 

 

Art The Hagueartthehague

oktober 2015.
Art The Hague, Fokker Terminal

KERS Gallery stand 37
met: Thomas Rameckers & Pieter W Postma.

 

 

ParkSessies Haarlem.parksessies

Parksessies 2015.

Stadspark Haarlemerhout Haarlem.

Installatie: IBT no.11.
Wegens storm afgelast; nu gepland voor 2016.

 

 

 

 

 

Twente Bienale Enschede.twentebienale

link.

van 28 mei t/m 7 juni 2015.

Balengebouw.
Roombeek Cultuurpark

 

 

 

 

 

 

 

Kunst Rai Amsterdam 2015.kunstrai

27 mei t/m 31 mei 2015.

Kers Gallery. stand 33.

De kersentuin.

 

 

 

 

de Meerse / de-Passages.deMeerse

gallerie de Meerse.

mei 2015.

de Meerse.
Raadhuisplein 3
2132 TZ Hoofddorp.

 

 

 

NO WALLS Expo.no walls

No Walls.

februari 2015.

Fenixloods 1.
veerlaan 13
3072 AN Rotterdam

 

 

To The Zoo.zoo

Kers Gallery.

december 2014.

 

 

 

 

 

 

Rotterdam Contemporary / KersGallery.rc-art

RC-art-fair.

februari 2015.

Cruise Terminal.
Wilhelminakade 699
3072 AP Rotterdam

 

 

Independent Artfair - Art In RedLight.AIRL

Art In RedLight.

december 2014.

Beurs van Berlage
damrak 234
Amsterdam

 

 

 

 

Art The Hague 2014thehague

Bob Smit Gallerie.

oktober 2014.

locatie:
Fokker terminal
Brinckhorstlaan 249
2516 BB Den Haag

 

 

 

 

 

 

 

Disaster of War.pieterwpostma GC

Kers Gallery.

september 2014.

Groepstentoonstelling met het werk van: Reinier Lucassen, David Bade, Pieter W Postma, Joseph Semah, Floor van Keulen, Cornel Bierens, Marjan de Voogd, Ibrahim Quraishi, Ilya Rabinovich, Ron Amir, Anita Hrnić en Folke Janssen.

 

Kers Gallery
Lindengracht 148
1015 KK Amsterdam

met openingswoord van Cornel Bierens:

Dames en heren,
Namens alle deelnemende kunstenaars heet ik u van harte welkom op de tentoonstelling The Disasters of War. Met uw komst toont u een zeker engagement met de wereld, want alleen al de wil om de verschrikkingen van de oorlog onder ogen te zien is een vorm van actieve betrokkenheid. De kans is heel groot dat u zelf nooit een oorlog heeft meegemaakt, aangezien die aan deze kant van de wereld al bijna zeventig jaar is uitgebleven. Maar u voelt dat die lange vrede geen enkele garantie biedt voor de toekomst, dat de vlam maar in de pan hoeft te slaan en de hele planeet staat in lichterlaaie. Dat u daarvan doordrongen bent geeft u het gevoel moreel hoger te staan dan al die mensen die liever hun oren sluiten voor dat onheilspellende gerommel in de verte en de onontwarbare vijandelijkheden afdoen als een ver-van-mijn-bed-show. Soms discussieert u met die mensen, u vecht te vuur en te zwaard met uw woorden. Maar winnen kunt u niet, want hoezeer u ook aan de goede kant staat in zo’n debat, op de finale vraag zult u het antwoord schuldig moeten blijven. Die vraag luidt: ‘Als je oorlog echt zo kwalijk vindt, wat doe je er dan zelf aan?’ U zou niet bepaald een sterke indruk maken als u zou antwoorden: ‘Ik ga tenminste nog weleens naar een tentoonstelling als The Disasters of War.’ ‘Ha gezellig,’ zou u te horen krijgen, ‘glaasje wijn erbij, beetje netwerken, en ondertussen lekker babbelen over kunst en oorlog!’ En voor u het wist zou u zich meer een ramptoerist voelen dan een pacifist. Daarom zou ik u ten sterkste aanraden: kijkt u rustig rond, laat uw gedachten gaan over wat u ziet, maar heb niet achteraf het gevoel dat u daarmee iets tegen de verschrikkingen van de oorlog hebt gedáán. Geloof me, pas als u die bescheiden houding bereikt begint u er iets van te begrijpen. Het punt is: deze tentoonstelling heet wel The Disasters of War, maar dat wil niet zeggen dat hier de rampen van de oorlog worden weergegeven. Wij kunstenaars verslaan de oorlog niet. Wij zijn geen journalisten, geen oorlogsfotografen. Een foto bij een verslag van een gevecht tussen Koerden en Islamitische Staat zou tot een groot schandaal leiden als bleek dat de fotograaf in werkelijkheid een afdruk had geleverd van een zelf in zijn achtertuin in elkaar gezette oorlogsscène. Maar wij kunstenaars mogen zoiets vrijelijk doen, sterker nog, wij moeten dat doen, daarom zijn wij kunstenaars. Als kunstenaars zijn wij gehouden om misschien wel uit te gaan van de werkelijkheid, maar die vervolgens ook boven zichzelf uit te tillen. Zodanig dat u als kijker die werkelijkheid kunt verplaatsen en ergens anders weer kunt laten neerdalen. Voor de oorlogsfotografie eindigde de Tweede Wereldoorlog in 1945, terwijl voor de kunst de Tweede Wereldoorlog in 1945 begon, dat is het verschil. En nog altijd is de Tweede Wereldoorlog niet afgelopen voor de kunst. Dat is weer het mooie van oorlog: hij hoeft maar een paar jaar te duren om de kunst een eeuw lang van een schat aan explosief materiaal te voorzien. Een paar indringende oorlogsfragmenten kunnen genoeg zijn voor een kunstenaar om een heel oeuvre op te bouwen. Om onderweg niets van de lading te verliezen zal de kunstenaar die oorlog moeten verlichten én verzwaren, moeten verkleinen én vergroten. Hij ontkomt er niet aan de stier bij de horens te vatten en zijn pijlen er diep in te steken, en tegelijkertijd, om de blik zo zuiver mogelijk te houden, zo ver mogelijk van de stier vandaan te blijven. Dat is de reden dat kunstenaars die de oorlog het meest expliciet tot hun onderwerp hebben gemaakt, er ook altijd op de meest expliciete manier afstand van nemen. In de Groene Amsterdammer van deze week staat een gesprek met Armando. De interviewer vraagt: ‘Komt uw inspiratie uit de oorlog, zoals Armando-kenners beweren?’ Armando antwoordt pertinent: ‘Nee, het is andersom. Je inspiratie is voornamelijk je jeugd. En toevallig heb ik die jeugd in de oorlog meegemaakt. Het is dus niet de oorlog, het is méér, dat heb ik al zo vaak gezegd: het is de tragiek van de mens. Mensen hebben af en toe een ontzettende drang om elkaar de hersens in te slaan. Kaïn sloeg Abel dood, daar begon het al mee, en dat is nog steeds bezig. Oorlogen zijn er altijd geweest, ik heb niets bijzonders beleefd.’ Kijk, daar gaat het om. Wat u in deze tentoonstelling ziet is de oorlog niet, het is méér. Anders dan de oorlogsfotografen, die er steeds dichter bovenop proberen te zitten, nemen kunstenaars juist afstand van de oorlog, om zo des te beter dat méér te kunnen oproepen. Ook Picasso, toch de schilder van hét icoon van oorlogskunst, de wereldberoemde Guernica, nam die afstand. Hij schilderde het werk in 1937, na de verwoesting van het gelijknamige Baskische stadje door de Duitsers, die het bombarderen alvast een beetje aan het oefenen waren voor de Tweede Wereldoorlog. Er vielen 7000 doden. Maar tegen een Amerikaanse oorlogscorrespondent zei Picasso: ‘Ik heb de oorlog niet geschilderd, want ik ben niet het soort schilder dat eropuit gaat om als een fotograaf iets vast te leggen.’ Het kon zijn, zei hij erbij, dat de oorlog desondanks in zijn werk was geslopen of dat zijn stijl er door veranderd was, maar dat moesten anderen maar uitzoeken. ‘Ikzelf weet dat niet.’ In zulke uitspraken voel je de quarantaine waarin de kunst kost wat kost gehouden moet worden om haar voor de kleinste politieke infectie te behoeden. Maar hoe zit het dan met Goya, hoor ik u denken, de maker van de al even beroemde Los Desastres de la Guerra, waarnaar onze tentoonstelling is vernoemd? Dat was toch echt een beeldverslag van de Frans-Spaanse oorlog, een soort oorlogsfotografie voordat de fotografie bestond? Jazeker, maar ook Goya was het niet om de oorlog zelf te doen. Op een van zijn tekeningen heeft hij geschreven dat hij met zijn werk geen andere bedoeling had dan ‘schadelijke, algemeen aanvaarde ideeën uit te bannen’ en ‘de solide getuigenissen van de waarheid vast te leggen’. Veelmeer dan het slagveld zelf te laten zien keert hij dat hele slagveld binnenste buiten. Hij heeft het opgedeeld in vele kleinschalige taferelen, met telkens maar een paar mensen erop, waardoor de serie in al haar gruwelijkheid een zekere intimiteit krijgt. Zo sterk als de twee partijen in hun uiterlijk verschillen (de Fransen hebben mooie uniformen en echte wapens, terwijl de Spanjaarden met messen en in lompen vechten), zo weinig verschillen ze in hun gedragingen. Beestachtige moordenaars en verkrachters zijn het, allemaal. Iedereen is wild, de vrouwen niet minder dan de mannen, en die wildheid bedaart niet als de tegenstanders zijn gedood. Dan wordt de woede nog eens gekoeld op de lijken, door die te ontmannen, te onthoofden en in bomen te hangen. De mens is de mens een wolf, dat is wat Goya wil uitdrukken. En er is, lijkt mij, geen reden om aan te nemen dat die wolf meer zou zitten in de mens die de oorlog schouderophalend de rug toekeert omdat die toevallig ver weg is, dan in de mens die weleens tentoonstellingen bezoekt met titels als The Disasters of War of daar als kunstenaar aan bijdraagt.

Ik dank u voor uw aandacht.

© Cornel Bierens, Amsterdam.

 

 

 

Kunst Rai Amsterdam 2014.kunstrai

Kers Gallery.

juni 2014.

met David Bade, Anouk Griffioen en Pieter W Postma.

Hal 7, stand 33.

 

 

 

Phil Bloom & Pieter W Postma.uitnodiging

Kers Gallery.

mei 2014.


Schilderijen en tekeningen van Phil Bloom, Sculpturen van Pieter W Postma.

Kers Gallery
Lindengracht 148
1015 KK Amsterdam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gistermiddag gezelligheid met geweldige resultaat: Maddy met nieuwe muts. (feb 2014).

maddy

 

no news today from pieter w postma

pieterwpostma-b

 

 

 

 

Contemporary Matterspieterwpostma_ZwareDag

Drawing Diversity.

oktober 2013.


Tekeningen van Black inkt lab, Pietsjanke Fokkema, Tjarko van der Pol, Pieter W Postma, Tammo Schuringa en Frans van Tartwijk.

Contemporary Matters
Donkere Spaarne 32
2011 JH Haarlem

 

 

 

RE: RotterdamRe Rotterdam

RE: Rotterdam Art Fair, februari 2013

Blaak 16 -18
3011 TA Rotterdam

 

 

 

 

 

 

Boterhal Hoornpieterpostma_checking

juni 2012

De Boterhal
Kerkplein 39
1621 CZ Hoorn

 

 

 

 

SECONDroom Gent

oktober 2011pieterwpostma_SR
solo tentoonstelling.

SecondRoom Gent
st. pietersnieuwstraat 21
9000 Gent

 

 

 

 

 

 

Maff 2011 "Cultural Space Invaders"
Maff - maart 2011

Deelnemend met video ' Eéno Bismi '

 

 

overzichtstentoonstelling " PUSH "push expo
RCdeRuimte Amsterdam


Werk van alle deelnemende kunstenaars aan de voorafgaande individuele "PUSH".

December 2010.

 

 

 

 

 

 

 

Publicatie in 'de nieuwe';
kunstmagazine van Arti et Amicitiae.

de nieuwe
de nieuwe


op pag. 10+11 Marianne Vollmer:
Gesprek met Pieter W. Postma

December 2010.

 

 

 

 

 

 

 

" PUSH "pieter postma IZUOG
RCdeRuimte Amsterdam
werk in wording tijdens 'push'.

November 2010.

Veertig kunstenaars krijgen ieder 24 uur om te werken en/of te exposeren in de zaal van RCdeRuimte Amsterdam. Om elf 's ochtends start; de volgende dag om elf af.

 

 

 

 

 

ikzieuookgraag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

expo wish

" Whish is in design "

RCdeRuimteAmsterdam.

werk: Htdr no.16
datum: juni 2010.

 

 

 

 

 

 

 

"de Coup/e"de coupe
vormgeving van de toneelvoorstelling.
regie: Julie Van Den Berghe.
text: mark Ravenhill

Juni 2010, Amsterdam.

 

 

 

 


 

 

 

" The Loading Docks "Cno10-1
Toneelschuur, Haarlem.
op uitnodiging van de NieuweVide te Haarlem tijdens 'Stad als Podium'.

Installatie: C.no.10 CH-9
datum: september 2009.

 

 

 

 


 

 

TP2009_2
" Wild nature in the City "

Test Portal, westerdok 272, Amsterdam.

werk: Javmo Hopr
datum: Juli 2009.



 

 

 

 

 

RCdeR2009
" Figures in fields "

RC de Ruimte, JP Coenstraat 51, IJmuiden.

werk: z.t. (jachttroffee)
datum:
april 2009.

 


 

 

 

 

 

 

 

prendredesposes

" Quantumvis IV"
RC de Ruimte, JP Coenstraat 51, IJmuiden.

werk: prendre des poses
datum: juni 2008.

 

 

 

 

 

 

Yt's

"AVATAR"
De Vishal, Haarlem.

werk: Yt's
datum: maart 2008.

 

 

 

 

 

 

 

 

VvoorPschyco

"VOER"

Te gast bij theater groep 'de Maan' op de boerderij RoodNoot te Utrecht.

werk: VvoorPsycho
datum: maart 2008.

 

 

 

 

 

 

HangFMHWCTG

" Hosted "

Participant inc. New York.

werk: Hanging from my hatch while checking the ground
datum: jun 2005.

 

 

 

 

JavmoHopr

" Walls no Walls "

Tijdelijk Museum Amserdam op de NDSM-werf.

werk: Javmo Hopr
datum: mei 2008.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.